Hoe werf je goed personeel?

Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, het binnenhalen van de juiste mensen voor de juiste plek in je organisatie is cruciaal voor het succes van je bedrijf. Iemand moet niet alleen de gewenste expertise hebben, maar qua persoon ook passen in het team en daarnaast zich kunnen vinden in de heersende arbeidsethos van het bedrijf. Het recruitmentproces moet dan ook secuur aangepakt worden. Het kan een tijdrovende bezigheid zijn. Daarom hier wat tips op een rij om het zo efficiënt mogelijk aan te pakken.

Netwerk en digitale kanalen inzetten

Het eerste wat je kan doen, is werven binnen je eigen personeel. Het voordeel is dat zij je bedrijf al goed kennen en jij op jouw beurt hun kwaliteiten en talenten kent. Daarbij is het voor personeel aantrekkelijk om te merken dat er doorgroeimogelijkheden zijn in jouw bedrijf. Daarnaast scheelt het veel tijd in het wervingsproces ten opzichte van extern werven. Ook kan je op een andere manier een beroep doen op je medewerkers bij het werven van personeel. Ze hebben namelijk elk hun eigen netwerk waar potentiële kandidaten rondlopen. Als je tevreden met je personeel bent, kan je via hen mensen vinden die waarschijnlijk op verschillende vlakken op hen lijken. Daarbij heb je het voordeel dat ze in kunnen schatten welke mensen om hen heen in het bedrijf passen. Ook voor de kandidaten is dit prettig, want die hebben door hun contact al een goed beeld van het bedrijf door de informatie die je medewerker hen kan geven. Uiteraard zet je ook je digitale kanalen in voor werving van personeel. Via je socialemedia-kanalen laat je weten dat jullie op zoek zijn en zet je een linkje naar je website waar de hele vacature te lezen is. Besteed aandacht aan het opstellen van de vacature. Hoe specifieker je bent over wat je zoekt en wat je te bieden hebt, hoe meer kans dat je de juiste kandidaat zal vinden. Wees wel redelijk: stel geen eindeloze lijst met eisen op. De vacature moet natuurlijk wel uitnodigend zijn. Daarnaast is het van belang eerlijk te zijn en geen irreële verwachtingen te scheppen. Bovendien is het slim om een aparte pagina te maken, waarop informatie te vinden is over je bedrijf. Op zijn minst met een alinea over wat jullie missie is en hoe jullie bedrijfssfeer zich typeert. Ook kan je uiteraard je personeel kort voorstellen met de functienaam en fotootjes erbij. Uiteraard vermeld je erbij of jullie openstaand voor het ontvangen van openstaande vacatures en of het mogelijk is stage bij jullie te lopen.

Werving en selectie uitbesteden

Als je met regelmaat of tijdens specifieke periodes nieuwe mensen nodig hebt, verdient het aanbeveling werving en selectie uit te besteden aan een goed recruitment bureau. Het is daarbij belangrijk dat ze ervaring hebben met het werven in de branche waarin jullie actief zijn. Het kost natuurlijk wel wat, maar bedenk hoeveel tijd je er nu zelf kwijt aan bent. Door een recruitment bureau in te schakelen kan je profiteren van hun expertise in werving en selectie en hun uitgebreide kandidatenbestand. Je bent niet alleen ontzorgt, maar je hebt nu tijd gewonnen die je kan besteden aan jouw kernactiviteiten. Als ondernemer is het belangrijk dat je goed kan delegeren om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.